Top Ad unit 728 × 90

Pelan rumah banglo & jenis jenisnya. Definasi ringkas untuk panduan tuan rumah.

Contoh 3d Pelan skematik rumah banglo


Bagi membina rumah, sudah tentu perkara paling asas sebelum dapat binaan rumah kita berjalan adalah pelan bagi membina rumah. Tampa pelan, apa yang kita idamkan sukar untuk direalisasikan dan jika dibina nanti tidak sama seperti yang kita gambarkan, begitulah pentingnya pelan dalam pembinaan rumah. 

Sebenarnya terdapat beberapa pelan yang perlu ada sebelum sesuatu kerja binaan dapat dijalankan, dibawah ini akan saya terangkan satu persatu secara ringkas bagi memudahkan pemilik rumah memahami.



Pelan skematik


Pelan skematik rumah banglo
Contoh pelan skematik rumah banglo.

Pelan skematik atau juga dipanggil pelan lakaran adalah pelan asas yang diberikan oleh pelukis pelan atau dibeli secara online. Pelan ini kebiasaannya diberikan kepada pelanggan sebagai pandangan awal bagaimana rumah tersebut bentuknya setelah siap.

Didalam pelan skematik akan terdapat pelan susun atur seperti kedudukan ruang-ruang bilik, pintu dan tingkap serta gambaran luaran binaan rumah secara ringkas sama ada dalam bentuk 3d ataupun 2d dalam bentuk pandangan sisi.


Contoh lukisan 3D yang telah di render.

  1. Pelan skematik ini adalah penting, jika ada perubahan yang ingin dibuat pada saiz bilik, perubahan kedudukan, pattern luaran seperti bumbung, kedudukan tingkap dan pintu seharusnya diselesaikan pada peringkat ini.
  2. Jika perubahan diubah sebanyak 10 kali pun tidak mengapa sebab skematik ini adalah peringkat lakaran sebelum pelan arkitek dikeluarkan.
  3. Sekiranya perubahan susun atur dan rekabentuk banyak dibuat diperingkat pelan arkitek, ini akan menyukarkan arkitek ingin membuat perubahan kerana banyak yang perlu diperbetulkan. Ini akan memakan kos lebih-lebih lagi jika pelan telah dicetak beberapa salinan untuk mendapatkan permohonan di PBT.


Pelan arkitek

Setelah pelan skematik dimuktamadkan, arkitek atau pelukis pelan akan mengeluarkan pelan arkitek. Di dalam pelan arkitek ini yang akan menyatakan segala perincian dan juga spesifikasi binaan rumah yang perlu diikuti oleh kontraktor. Saiz pintu, saiz tingkap, jenis bumbung serta kecondongan, ketinggian lantai serta rumah semuanya dinyatakan di dalam pelan ini.

Alatan sanitari dan juga sistem kumbahan turut dinyatakan di dalam pelan ini sebagai rujukan. 
Indah water konsortium IWK


  1. Jika kita membuat permohonan pelan ke majlis, pelan IWK yang ditandatangani oleh jurutera berdaftar dengan IWK juga perlu disediakan untuk membuat permohonan sambungan ke sistem IWK ataupun penggunaan tangki septik.
  2. Seeloknya diperingkat ini, pelan tidak lagi diubah kerana jika diubah, banyak pembetulan yang perlu dilakukan dan sekiranya permohonan telah dihantar, pelan ubahsuai perlu dihantar semula dan perlu dibuat beberapa salinan seperti yang dipohon oleh PBT.

    Ada sesetengah PBT meminta membuat sehingga 13 salinan bersaiz A1, cuba bayangkan jika setiap salinan mempunyai 10 helai, kita telah membazirkan 130 helai pelan yang bersaiz A1 bewarna.

    Kos fotostat A1 bewarna boleh mencecah sehingga RM10 sehelai, jika 130 helai kosnya adalah RM1300.00, itu hanya kos fotostat sahaja tidak termasuk kos tambahan bagi permohonan semula yang perlu dibuat oleh arkitek.
  3. Jadi, seeloknya jangan kita membuat sebarang perubahan jika permohonan telah dihantar ke PBT. 

Secara ringkas, Pelan arkitek merangkumi
Pelan arkitek rumah banglo 1
Contoh pelan arkitek.
  1. Pelan Kunci (topografi tanah serta kedudukan tanah / tapak binaan di lokasi serta ketinggian tanah berdasarkan pelan juru ukur tanah).
  2. Pelan kerja preliminary (papan tanda, stor kerja, pagar sementara) pelan susun atur dengan spesifikasi dan perincian (saiz pintu dan tingkap, jenis tile, jenis siling, jenis cat, jenis genting dan juga sudut condong serta lain-lain).
  3. Pelan perspektif dan rentas (ketinggian rumah dan keratan pandangan ruangan tertentu, sila rujuk gambar di bawah).
  4. Pelan alatan sanitari dan kumbahan (rujukan sahaja).
  5. Pelan elektrikal (rujukan sahaja).
Pelan arkitek rumah banglo
Contoh pelan perspektif dan rentas.

Jika kita ingin melengkapkan rumah kita dengan kolam renang dan juga kolam ikan, kolam ini juga perlu dimasukkan di dalam pelan. Jika tidak dibina, tidak mengapa tetapi jika kita membina kolam tersebut dan ia tidak ada didalam pelan, pelan pindaan perlu dibuat dan ada kemungkinan kita akan di denda.



Pelan kejuruteraan

Pelan kejuruteraan pelan banglo footing
Contoh pelan kejuruteraan untuk binaan rumah banglo.


Setelah siap peringkat pelan arkitek, arkitek akan menyerahkan pelan mereka kepada jurutera struktur/awam untuk mengeluarkan pelan kejuruteraan. 
  1. Pelan kejuruteraan merangkumi jenis asas tapak dan saiz serta keperincian asas tapak yang digunakan, pelan saiz rasuk, lantai tiang, tangga dan lain-lain.

    Pelan kejuruteraan ini adalah bagi kegunaan kontraktor untuk pembinaan rumah supaya mengikut spesifikasi dan piawaian yang sepatutnya.
  2. Sekiranya binaan rumah kita memerlukan kerja tanah serta binaan tembok penahan, pelan tersebut juga akan dikeluarkan oleh jurutera.

    Sekiranya cerun tersebut stabil dan rendah, ada pihak PBT yang membenarkan untuk membuat pengecualian maka cerun tersebut tidak perlu kita membuat binaan yang kukuh, mungkin cukup sekadar dibina rubble wall, tembok gabion atau sekadar diikat bata sahaja dengan keperluan struktur yang minima.
  3. Sekiranya kita membuat perubahan pada pelan arkitek, pelan kejuruteraan juga turut sama perlu diubah jika perubahan tersebut melibatkan struktur rumah. Maka pihak arkitek akan mengenakan cas kepada kita bagi perubahan pelan kejuruteraan.
Kebiasaannya pelanggan tidak perlu mengenali jurutera yang bertanggungjawab, ini kerana bagi pelan kejuruteraan, arkitek yang akan berurusan dengan jurutera bagi mengeluarkan pelan.




Pelan Infrastruktur


Bagi kawasan yang masih ketiadaan infra, pihak PBT akan meminta kita menyediakan sekali pelan infra iaitu untuk jalan, longkang, tiang lampu dan tiang elektrik serta air. 

  1. Pelan ini juga akan dikeluarkan oleh jurutera setelah berurusan dengan perancang bandar (town planner) dan  juga badan autoriti yang terlibat seperti pihak JPS, IWK, TNB, Jabatan Air Negeri dan lain-lain. 
  2. Tidak semua PBT yang akan meminta kita menyiapkan pelan-pelan ini, kebiasaannya bagi rumah sesebuah, pihak PBT membenarkan membuat  pengecualian.
  3. Pelan infra dan kerja infra ini kebiasaan adalah tanggungjawab pihak pemaju tetapi boleh terjadi, pihak pemaju tidak menyiapkan infra, maka pihak pelanggan yang perlu menyiapkan sekiranya tetap ingin membina rumah.   



Pelan Mekanikal dan Elektrikal

Bagi rumah bersaiz besar dan mempunyai lif, Pihak PBT kebiasaannya akan meminta pelan mekanikal dan elektrikal. Bagi binaan rumah biasa yang tidak mempunyai lif atau lain-lain peralatan mekanikal dan juga alatan elektrikal berskala industri, pelan mekanikal dan elektrikal ini adalah tidak diperlukan.

Ramai juga klien yang keliru jika kita tidak membuat  permohonan binaan di PBT, rumah kita tidak boleh membuat permohonan sambungan elektrik dan air. Ini adalah tidak benar, permohonan elektrik dan air tidak memerlukan kelulusan dari pihak PBT.




Pelan Sistem Kumbahan

Seperti yang telah kita bincangkan diatas, didalam pelan arkitek telah dimasukkan pelan sistem kumbahan. Tetapi untuk mendapatkan CCC bagi kediaman kita, kita perlu menyediakan pelan sistem kumbahan  dengan ditandatangani oleh Jurutera berdaftar dengan IWK.

Bagi mendapatkan permohonan dari pihak IWK, terdapat sistem borang yang lain yang perlu disediakan oleh pihak konsultan. Ramai juga klien yang keliru kerana menganggap hanya menyediakan borang G (bagi memahami mengenai CCC, boleh rujuk di artikel ini.) ia adalah memadai. Ini adalah tidak benar, surat sokongan dari IWK juga diperlukan dan rumah yang menggunakan tangki septik juga perlu membuat permohonan di IWK, bukan hanya bagi sistem yang bersambung ke sistem kumbahan utama sahaja.



Akhir kata

Apa yang saya kongsikan ini adalah bagi binaan rumah di negeri Selangor memandangkan saya adalah kontraktor yang beroperasi di Selangor yang tertumpu dalam binaan banglo. Mungkin bagi negeri-negeri lain, pelan yang diperlukan adalah sedikit berbeza. Semoga perkongsian yang saya berikan ini adalah bermanfaat kepada bakal-bakal pemilik rumah untuk lebih memahami mengenai pelan-pelan yang diperlukan dalam pembinaan rumah.  

Terima kasih kerana setia membaca sehingga ke hujung artikel. Sebarang soalan, boleh kongsikan di ruangan komen di bawah.

Jumpa lagi di lain masa.




Nasa Azman
Berkelulusan Sarjana Muda Kejuruteraan Awam, Universiti Putra Malaysia. Beliau merupakan Pengarah Urusan Nas Nuri Construction Sdn Bhd. Berpengalaman 10 tahun dalam bidang pembinaan terutama binaan banglo & rumah sesebuah. Beliau boleh dihubungi di alamat emel nasa7377@gmail.com atau boleh terus melayari laman sesawang www.nasnuri.com untuk lebih                                           mengenali Nas Nuri Construction.

Pelan rumah banglo & jenis jenisnya. Definasi ringkas untuk panduan tuan rumah. Reviewed by Nasa Azman on Ogos 28, 2018 Rating: 5

15 ulasan:

  1. Paling menarik kalau dapat sebuah rumah banglo setingkat kan?...Banyak juga yang kita perlu tahu jika nak bina banglo ni kan?....ye lah untuk keselamatan kita juga supaya rumah tahan lama. Ada saya dengar rumah banglo yang tak dapat ccc tapi masih ada yang tinggal di situ juga. Kalau apa2 jadi susah la.

    BalasPadam
  2. Bukan senang nak jadi pemilik rumah rupanya!! Banyak pelan yg perlu difahami dan diteliti dlm pembinaan sesebuah rumah.. perkongsian yg sgt berguna

    BalasPadam
  3. Bru tau pelan boleh beli online. Byk benda nk ambik kira kalau nk buat rumah

    BalasPadam
  4. Rindu pulak bila tgk pelan2 ni.. dulu study ambik architecture then berhenti belajar. Suka sgt klau buat pelan dgn autocad.. husband pun asst architect so mcm sebati je bab2 pelan ni

    BalasPadam
  5. Rumah banglo ni ramai yang teringin nak buat, tapi hakikatnya tak ramai yang sanggup nak hadapi susah payah proses nak bina tu. Walaupun lantik kontraktor, masih rumit dan kena banyak pakai duit

    BalasPadam
  6. Umur makin tua ni terfikir pasal nak ada rumah sendiri. Tapi alahai harga rumah sekrang ni pun. Mencekik. Dah kena slow2 fikir nk beli rumah ni

    BalasPadam
  7. Wow detailnya. Bagus 👍 lia pun kerja bahagian construction ni. Setiap hari tengok pelan2 ni semua.

    BalasPadam
  8. Alhamdulillah dah memiliki rumah sendiri sejak 8 tahun yang lepas cuma bukanlah rumh baglo. Insyah bila pencen nanti memang berhasrat nak bina rumah banglo 1 tingkat di kampung..artikel ni bleh jadikan pandun nanti

    BalasPadam
  9. Banyak jugak ye pelan2 yang ada. Salute la pada arkitek. Very detail. Nak bina rumah bukan senang. Macam2 hal nak fikir

    BalasPadam
  10. Bagus perkongsian nie. Teringinnya nk buat rumah nak ada rumah sndri tanah sendiri. Banyak rupanya jenis2 lakaran. Nanti boleh refer sini kalau nk buat rumah.

    BalasPadam
  11. suka ddengan yang nombor dua tu. nampak modern.. teringin betul nak ada rumah sendiri. boleh main design2 hehe

    BalasPadam
  12. Ika pun dalam process hendak beli rumah. Banyak juga plan2 yang kita boleh boleh pilih kan. Cantik juga. Lagi rumit lagi mahai ke rumahnya nanti?

    BalasPadam
  13. Banyak betul penerangan yang bagus tentang buat rumah banglo di blog tuan ni. Jenis lukisan pun ada banyak ya. Rumit prosesnya

    BalasPadam
  14. Wahh. Complecatednya plan macam ni kan. Dulu masa sekolah, paling teruk pun belajar auto-cad je dengan lukisan pelan.

    BalasPadam
  15. Info yang sangat bagus dan menarik ni. paling tidak kena tahu kalau nak memiliki rumah banglokan. btw terima kasih atas perkongsian

    BalasPadam

Mengenai kami | Disclaimer | Polisi | Hubungi Kami All Rights Reserved by Dawai besi © 2018

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Dikuasakan oleh Blogger.