Bina rumah atas tanah sendiri sampai siap. Nasihat lengkap!

Apa rahsia bina rumah atas tanah sendiri supaya siap dengan lancar? Disini dikongsikan secara terperinci pengalaman 11 tahun kami membina lebih 100 banglo berkualiti tinggi di Selangor.


panduan bina rumah atas tanah sendiri banglo

7 Langkah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri.

Langkah pertama: Tetapkan pendirian, ingin bina atau beli

  • Tetapkan dulu pendirian kita sama ada ingin bina rumah di atas sendiri atau membeli dari pemaju atau dari agen. boleh semak artikel yang pernah kita kupas sebelum ini di: Teruskan membaca: Beli rumah atau buat sendiri rumah idaman? Yang mana satu lebih berbaloi! 

  • Secara peribadi saya mengesyorkan bagi membina rumah sendiri, jadikan ia sebagai rumah kedua. Bagi rumah pertama, kita beli dahulu ikut pada kemampuan kita tanpa membebankan kewangan kita di lokasi yang kita rasa menarik dan boleh dijual atau disewakan pada kadar yang lebih tinggi dari bayaran kita di bank. Mungkin sukar tetapi tidak mustahil dan sebenarnya jika kita tahu apa yang kita cari, ada sahaja peluang yang menjengah.

Langkah kedua: Tetapkan bajet dan lokasi ingin dibina

  • Setelah kita yakin ingin membina rumah diatas tanah sendiri. Tetapkan bajet kita lebih awal sebelum melukis pelan rumah. Bajet bagi tanah dan juga bagi rumah. Tentukan anda ingin bina rumah 1 tingkat atau 2 tingkat. Semak dengan pihak bank berapa jumlah maksimum pinjaman yang boleh kita buat jika kita ingin membuat pinjaman. Pilihan adalah ditangan kita sendiri sama ada ingin membuat pinjaman maksimum atau sekadar yang kita perlu. 

  • Perlu juga kita ingat, kebanyakkan pihak bank hanya memberi 90% pinjaman sahaja dan jika ia adalah rumah ketiga, hanya 80% sahaja pinjaman. Jadi keperluan tunai itu perlu. 
  • Sekurang-kurangnya siapkan wang tunai dalam 15% ke 20% dari jumlah harga binaan rumah. Misal contoh ingin membina rumah dengan kos RM 500 000.00, siapkan wang tunai sekurang-kurangnya dalam RM 75 000.00. 

  • Walaupun kita boleh membuat pengeluaran dari akaun 2 KWSP, perlu kita ingat, pengeluaran di KWSP hanya boleh dikeluarkan setelah kerja binaan telah berjalan dan kontrak telah ditandatangan beserta kelulusan binaan dari PBT. Kita perlukan wang tunai untuk kos melukis pelan dan permohonan kelulusan di PBT dan juga kos guaman, jadi jangan harapkan pada akaun 2 KWSP bagi kos-kos ini. 

  • Disebabkan ini saya sering sarankan kepada pelanggan jangan miliki rumah pertama dengan membina sendiri. sekiranya ia adalah rumah kedua atau ketiga, kita boleh jualkan rumah pertama sekiranya kekurangan tunai untuk mendapatkan modal untuk membina rumah yang ingin kita bina sendiri.

Langkah ketiga: Cari idea dan konsep

  • Setelah kita beli tanah atau telah mengenal pasti tanah yang ingin kita beli. Mulakan dengan mencari idea-idea binaan rumah.

  • Boleh cuba mencari di laman sesawang pinterest atau taip sahaja di Google untuk mendapatkan idea. Laman pinterest juga salah satu sumber yang baik untuk mendapatkan idea bergambar, tak kiralah untuk pelan rumah mahupun untuk interior design mahupun rupa luaran rumah. Pastikan kita beli tanah yang sesuai dengan pelan rumah yang ingin dibina.

  • Langkah ini penting supaya kita tahu konsep yang kita inginkan bagi memudahkan kita berbincang dengan pelukis pelan ataupun arkitek. Sekiranya anda ingin membina banglo yang patuh syarat CF/CCC, perlu mendapatkan khidmat dari arkitek yang mahir dengan selok belok permohonan pembinaan rumah sesebuah dari pihak berkuasa tempatan. Anda boleh dapatkan servis ini dari firma arkitek ataupun dari freelancer. Bagi memastikan arkitek yang dilantik berpengalaman, salah satu cara yang boleh dilakukan ialah menyemak status keahlian mereka dari organisasi seperti Pertubuhan Arkitek Malaysia (PAM). Ataupun sebuah lagi badan yang menyelia artikek adalah Lembaga Arkitek Malaysia (LAM).

  • Dapatkan secara asas konsep kita mahukan, jumlah bilik dan bilik air, kedudukan ruang tamu serta dapur beserta anggaran saiz. Sekiranya kita tahu apa yang kita mahu, kita dapat memudahkan pihak pelukis pelan atau arkitek memberikan idea mereka dan merekabentuk rumah yang kita ingini.

Langkah keempat: Cari pelukis pelan atau arkitek yang kompeten

  • Cari pelukis pelan atau arkitek bagi merealisasikan konsep binaan yang kita mahukan.

  • Sering kali terjadi pelukis pelan hanya membuat kerja separuh jalan dan kemudian hilang tanpa dikesan. Seeloknya kita carilah mereka yang berdaftar, jika ingin gunakan khidmat freelance, gunalah mereka yang dipercayai.

  • Tanggungjawab pelukis pelan bukan hanya sampai mendapat kelulusan sahaja tetapi mereka juga bertanggungjawab dalam urusan untuk mendapatkan CCC dan juga mengeluarkan sijil kesiapan kerja atau "certificate of completion" untuk dihantar kepihak bank bagi setiap progress bayaran yang ingin dibuat oleh kontraktor.

  • Sebenarnya lebih mudah jika kita dapat mencari kontraktor rumah yang boleh menyediakan rekabentuk dan membina sekali (design and build) Seperti kami iaitu NAS Nuri Construction Sdn Bhd. Ini kerana selain boleh menyediakan rekabentuk dan binaan mengikut bajet yang telah kita tetapkan, risiko jika pelukis pelan tersebut lari juga dapat dikurangkan kerana semuanya adalah atas urusan kontraktor yang telah kita lantik.

    Kami di NAS Nuri Construction mempunyai pereka bentuk kami sendiri dan juga staf-staf yang bertanggungjawab serta terlatih bagi membantu klien kami dari permulaan peringkat lakaran sehingga tamat waranti pembinaan rumah (tempoh masa dari permulaan perbincangan rekabentuk, kerja pembinaan sehingga tamat waranti binaan mengambil masa 5 tahun, cuba bayangkan jika kita tersalah memilih, berapa banyak masa, wang ringgit dan tenaga yang akan kita rugikan)

  •  Untuk mengetahui pelan-pelan yang terlibat yang perlu disediakan oleh pelukis pelan atau arkitek, boleh rujuk di artikel kami: Teruskan membaca: Pelan rumah banglo & jenis jenisnya. Apa yang tuan rumah wajib tahu!

Langkah kelima: Cari kontraktor yang kompeten

  • Setelah kita mempunyai pelan lakaran, langkah perlu diambil adalah mencari kontraktor bagi membina rumah idaman. Penting untuk kita memastikan kontraktor yang bakal di lantik berdaftar dengan badan berwajib seperti CIDB & SSM. Anda boleh menyemak status lesen CIDB kontraktor tersebut di laman CIDB berikut.

  • Ada juga yang ingin memilih tukang rumah sahaja, boleh membaca artikel yang pernah kita kupas sebelum ini sama ada untuk memilih tukang atau kontraktor di sini: Teruskan membaca: Tukang rumah atau kontraktor? Ini panduan mudah untuk bantu kita buat pilihan tepat. Lagi bijak!

  • Peringkat ketika melukis pelan lakaran adalah peringkat terbaik untuk kita mencari kontraktor. Jika kita mencari kontraktor setelah pelan kita telah lulus ini akan mendatangkan masalah jika pelan rumah kita itu tidak selari dengan kos yang diberi oleh kontraktor.

    Bayangkan jika kita bajet kos binaan kita sekitar RM 500 000.00 dan kontraktor-kontraktor yang telah kita jumpa memberi sebut harga semuanya sekitar RM 700 000.00, memang masalah besar. Jangan terpedaya jika 4 kontraktor memberi harga yang lebih kurang sama tiba-tiba ada 1 kontraktor memberi harga yang jauh lebih murah, sama ada dia telah tersalah memberi harga ataupun ada niat tersembunyi, hati-hati.

  • Cari lah kontraktor yang kompeten, boleh rujuk artikel yang pernah juga kita kupas sebelum ini, di dalam ini ada caranya untuk kita kenal pasti mereka kompeten ataupun tidak: Teruskan membaca: Cara mengenal pasti kontraktor rumah yang bakal anda pilih kompeten & mahir!

  • Jangan lagi menukar kontraktor setelah kita tetapkan untuk bekerjasama. Kita juga perlu memikirkan kos, masa dan tenaga yang telah mereka keluarkan sepanjang perbincangan dengan kita dan tiba diakhirnya ketika kerja binaan ingin dijalankan, kita melantik kontraktor lain.

    Hanya disebabkan ada kontraktor lain yang mencelah dan kononnya menawarkan harga binaan lebih rendah serta tawaran yang menarik, kita memutuskan perhubungan dengan kontraktor yang telah lama membantu kita hingga telah sampai ke peringkat pembinaan.

    Percayalah, kontraktor seperti ini lah yang perlu kita elakkan dan jauhi, kerana mereka tidak jujur dan kebiasaannya apabila ditengah kerja pembinaan, mereka akan meminta tambahan kos dengan bermacam-macam alasan yang akhirnya nanti kosnya jauh lebih tinggi dari kontraktor pertama yang telah membantu kita dari mula tadi.

  • Kami di NAS Nuri Construction juga boleh membina banglo yang rekabentuknya bukan dari pihak kami. Sekirannya lokasi binaan anda disekitar Selangor atau sebahagian Negeri Sembilan, kami boleh membinanya (binaan yang boleh kami bina bermula dari RM 300 000.00 dan ke atas, bergantung kepada lokasi binaan).

    Boleh layari website kami di www.nasnuri.com atau boleh terus hubungi saudara Fairul (staf marketing kami) di 0193487372 untuk pertanyaan lanjut.

Langkah keenam: Cari pembiayaan pinjaman dan peguam

  • Ketika proses kelulusan pelan kita sedang berjalan, kita sudah boleh mencari pembiayaan samada ingin menggunakan pinjaman kerajaan bagi kakitangan awam ataupun pihak bank.

  • Sekiranya tanah telah kita beli dengan cara pinjaman, untuk binaan rumah, pembiaya yang sama perlu membiaya bagi kediaman kita. Jika kita berniat untuk menukar kepada pembiaya lain, tanah tersebut perlu kita"refinance" kepada pembiayaan yang baru.

  • Boleh membaca lanjut di artikel yang pernah kita kupas mengenai LPPSA dan juga pinjaman bank. Teruskan membaca: Pinjaman perumahan kerajaan, LPPSA. Gunakan sepenuhnya kelebihan anda sebagai penjawat awam!

  • Pinjaman bank atau LPPSA memang memerlukan kelulusan dari pihak PBT, tetapi seeloknya jangan kita menunggu kelulusan telah diperolehi baru kita terburu-buru mencari pembiayaan, gunakan tempoh masa ketika menunggu proses kelulusan ini untuk kita mencari pembiayaan, kita boleh gunakan pelan arkitek untuk mereka menyemak dengan pihak QS bagi menentukan rumah yang ingin kita bina itu sesuai dengan pinjaman yang ingin kita mohon.

  • Setelah kelulusan dari PBT kita perolehi, kita sudah boleh terus menghantar dokumen bagi memohon pinjaman serta terus menyiapkan dokumen kontrak dengan peguam.

  • Begitu juga dengan peguam, kebiasaannya pihak bank ada mempunyai panel peguam mereka sendiri tetapi lebih baik jika mendapat peguam yang diperkenalkan oleh rakan-rakan kita yang sebelum ini pernah berurusan dengan mereka dalam pembelian rumah ataupun tanah. Ini penting supaya peguam yang kita lantik ini adalah efisien dan tidak lambat dalam urusan di Pejabat Tanah, jika lambat, maka lambat lagilah kita ingin melihat rumah idaman dibina.

  • Selain dari pinjaman LPPSA dan bank, kita juga boleh membuat pinjaman daripada badan-badan koperasi.

Langkah ketujuh: Kini pembinaan rumah idaman sudah bermula

  • Kini, kerja binaan rumah idaman sudah mula berjalan. Jika kita meenggunakan wang tunai, kontrak perlu kita sediakan sendiri atau ada sesetengah kontraktor akan mengeluarkan kontrak untuk menjamin hak kedua-dua belah pihak sebelum kerja binaan dijalankan. Bagi klien yang menggunakan khidmat kami di NAS Nuri Construction, kos menyediakan kontrak serta stamping ditanggung oleh kami (hanya bagi klien yang menggunakan wang tunai sahaja, untuk pinjaman bank hanya bagi pihak bank yang dapat menerima kontrak yang tidak disediakan peguam sahaja)

  • Jika kita memilih kontraktor yang betul dan kompeten, mereka akan membantu kita dengan memberi pendapat dan khidmat nasihat bagi memilih kemasan-kemasan serta peralatan yang sesuai untuk digunakan di rumah idaman kita.

  • Minta kepada kontraktor yang telah kita lantik Jadual Kerja mereka supaya mudah untuk kita membuat perancangan dan persediaan seperti pembayaran (jika menggunakan wang tunai), pembelian alatan dan juga persediaan untuk pindah masuk.

  • Penting disini memilih kontraktor yang betul dan kompeten adalah bagi memastikan struktur binaan rumah kita mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan. Untuk lebih mengetahui lebih lanjut, boleh merujuk artikel yang pernah kita bincangkan sebelum ini disini: Teruskan membaca: Cara mengenal pasti kontraktor rumah yang bakal anda pilih kompeten & mahir!

  • Kami di NAS Nuri Construction juga ada menyediakan khidmat 'interior designer kepada klien kami dengan kos yang sangat minima termasuk dengan khidmat nasihat secara percuma. Tawaran dan perkhidmatan ini hanya bagi mereka yang membina rumah bersama kami sahaja.

Apakah rahsia untuk bina rumah di atas tanah sendiri dengan lancar? Ada 7 semuanya menurut kontraktor rumah berkualiti Nas Nuri!

Rahsia pertama - Pastikan anda jelas dengan proses bina rumah mengikut situasi sendiri yang unik!

Di bawah ini kami sediakan proses bina rumah mengikut situasi berbeza. Anda pilih yang mana paling sesuai

Jika anda membina rumah kos rendah (harga bawah RM100k) menggunakan tukang.

bina rumah murah atas tanah sendiri

Anda ada tanah di kampung? Inilah cara bina rumah murah yang betul 👍🏻

  1. Sesuai untuk binaan bawah rm100k. 
  2. Kebiasaannya menggunakan duit pencen atau pinjaman peribadi.
  3. Hanya sesuai untuk tanah kampung.
  4. Sediakan pelan & spesifikasi rumah anda
  5. Tanya dengan saudara & rakan nombor telefon tukang rumah. Tanya sekali pengalaman mereka.
  6. Lawat projek yang sedang mereka bina.
  7. Pastikan setiap pembelian ada resit sebagai bukti
  8. Kawal aliran duit, bayaran ikut peringkat disepakati terlebih dahulu.
  9. Tukang yang tidak jujur akan gunakan pelbagai alasan tidak mengikut jadual bayaran progress. 

Jika membina rumah kos sederhana (melebihi RM100k hingga RM300k)

Cara bina rumah kos sederhana

Cara bina rumah kos sederhana. Anda ada tanah geran individu di bandar bersaiz 4000 kaki persegi ke bawah? Ini cara bina rumah kos sederhana

  1. Kurang sesuai menggunakan servis tukang, melainkan anda ada pengalaman dalam industri pembinaan rumah. 
  2. Sesuai untuk tanah diluar bandar kerana tidak melibatkan submission majlis. 
  3. Jika tanah berada di bandar, geran jenis individu dengan keluasan bawah 4000 kps. 
  4. Kebanyakan pembiayaan diperolehi daripada wang pencen atau pembiayaan peribadi. 
  5. Produk perbankan dan LPPSA memerlukan surat kelulusan majlis yang melibatkan proses permohonan yang lama dan mahal. 
  6. Sekiranya tanah di kampung tidak sesuai menggunakan pembiayaan bank dan LPPSA. 
  7. Bagi tanah di bandar, sesuai menggunakan pembiayaan bank dan LPPSA. 
  8. Cari kontraktor rumah yang fokus pada julat harga tersebut. Sediakan pelan rumah dan spec binaan. 
  9. Dapatkan sebutharga daripada sekurang kurangnya 3 kontraktor. 
  10. Seeloknya pemilihan kontraktor dibuat berdasarkan rekemendasi kenalan yang pernah menggunakan servis mereka. 
  11. Buat lawatan tapak ke rumah binaan kontraktor yang hampir siap. 
  12. Pastikan perlantikan kontraktor mempunyai kontrak yang jelas hak dan tanggungjawab kedua dua belah pihak. 
  13.  Bayaran dibuat berdasarkan jadual pembayaran yang terkandung di dalam kontrak.

Jika anda membina rumah berkualiti tinggi (harga RM300k ke atas)

Cara bina rumah berkualiti tinggi aras tanah sendiri

  1. Sangat tidak sesuai menggunakan servis tukang, sangat berisiko tinggi. 
  2. Tanah dikampung, menjadi pilihan pesara. 
  3. Kebanyakan masanya pesara memilih untuk tidak submission majlis. 
  4.  Jika tanah berada di bandar, geran jenis individu dengan keluasan bersaiz 5000 kps dan ke atas. 
  5. Wajib mohon kebenaran pihak berkuasa tempatan untuk bina rumah. 
  6. Kebanyakan pembiayaan diperolehi daripada wang pencen atau produk perbankan pembiayaan bina rumah . 
  7. Produk perbankan dan LPPSA memerlukan surat kelulusan majlis yang melibatkan proses permohonan yang lama dan kos sekitar RM30k ke 50k bergantung pada lokasi tanah. Tuan rumah perlu merancang dengan teliti bila mahu pindah masuk. Proses keseluruhan dari melukis pelan, submission majlis, pembinaan rumah memerlukan tempoh minima 2 ke 3 tahun. Bergantung pada lokaliti majlis berkuasa tempatan. 
  8. Hubungi Nas Nuri Construction untuk kami sediakan pelan rumah, submission majlis dan pembinaan rumah anda. Kami juga menawarkan servis interior design. 
  9. Sediakan lakaran pelan rumah, beserta saiz rumah, bilangan bilik tidur dan bilik air, serta spec binaan. 
  10. Buat lawatan tapak ke rumah binaan Nas Nuri Construction yang hampir siap. Pastikan perlantikan kontraktor mempunyai kontrak yang jelas hak dan tanggungjawab kedua dua belah pihak. Bayaran dibuat berdasarkan jadual pembayaran yang terkandung di dalam kontrak.

Rahsia kedua - Tetapkan bajet anda untuk membina rumah.

Membina rumah adalah perbelanjaan paling besar dalam hidup kita. Jadi, perancangan yang sangat rapi diperlukan supaya rumah yang dibina siap dengan sempurna. Terdapat banyak kos yang terlibat semasa membina rumah. Kami senaraikan di bawah untuk rujukan bersama.

  1. Kos membeli tanah - bergantung kepada lokasi tanah. Anda boleh tinjau dari ejen hartanah di lokasi yang menarik minat anda. 
  2. Kos cukai tanah dan cukai taksiran. 
  3. Kos untuk kebenaran merancang - bagi tanah di kawasan kampung yang memohon kebenaran bina rumah dari PBT. Dapatkan nilai ini dari perancang bandar atau arkitek yang arif dengan kawasan tanah anda. 
  4. Kos melantik arkitek bagi permohonan pembinaan rumah dari PBT dan mendapatkan sijil CCC / CF. 
  5. Kos ini bergantung sama ada anda menggunakan khidmat firma arkitek ataupun servis arkitek freelance. Lokasi tanah anda berada juga memainkan peranan, tanah di kawasan bandar seperti Shah Alam dan Petaling Jaya memakan kos permohonan majlis yang lebih mahal. 
  6. Kos melantik peguam sekiranya menggunakan pembiayaan bank atau LPPSA. Setiap bank dan LPPSA mempunyai panel peguam mereka sendiri. 
  7. Kos melantik kontraktor - Anda perlu pilih beberapa kontraktor dan dapatkan sebutharga dari mereka. Kemudian buat lawatan tapak ke rumah yang mereka sedang bina. 
  8. Kos mendapatkan bekalan air dan elektrik

Selain mendapatkan pembiayaan daripada pihak BANK dan LPPSA, anda juga dinasihatkan untuk menyediakan tabung kecemasan.

  1. Sekurang kurangnya 10% ke 20% daripada nilai rumah yang akan dibina. 
  2. Ini kerana, banyak perkara luar kawalan boleh berlaku dalam proses anda membina rumah. Contohnya seperti perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) baru baru ini, perlaksanaan cukai GST.Keadaan di atas boleh menyebabkan gangguan proses permohonan kebenaran dari PBT, bekalan bahan binaan dan tenaga buruh. 
  3. Selain itu, proses permohonan di PBT juga sentiasa dinaiktaraf seiring dengan peredaran masa. Maka, akan ada kos luar jangkaan seperti pembinaan tangki Onsite Detention Pond ataupun kos melakukan ujian tanah.

Lebih tinggi simpanan anda, semakin kalis anda terhadap faktor di atas. Inilah rahsia kedua pembinaan rumah anda lancar. Kewangan anda kukuh!

Rahsia ketiga - Kepentingan memilih tanah yang betul!

Dari pengalaman kami bertemu pelanggan, kami dapat kategorikan mereka kepada 3 jenis

Belum beli tanah Sudah mempunyai tanah yang diwarisi dari keluarga Sudah membeli tanah di lokasi yang strategik

Kami yakin, anda tergolong dalam salah satu dari 3 kumpulan di atas. Sekiranya anda berhasrat membina rumah banglo sesebuah, apa yang paling penting ialah, cuba usahakan sebaiknya untuk tanah seperti di bawah

Ciri-ciri tanah terbaik untuk membina rumah!

  1. Lokasi - pertimbangkan gaya hidup & keselesaan jangka panjang. 
  2. Tanah geran individu Berbentuk 4 segi tepat 
  3. Saiz minimum 5000 kaki persegi 
  4. Bukaan lebar tanah adalah 50 kaki Lot tengah, bukan lot bucu (corner lot) & bukan lot hujung (end lot) 
  5. Tanahnya rata dan tidak memerlukan pembinaan tembok penahan (retaining wall) 
  6. Mempunyai jalan raya 2 lorong berturap tar 
  7. Mempunyai longkang saliran di hadapan tanah Mempunyai jiran yang membina rumah berhampiran lot tanah anda

Kami ada menulis artikel khas berkenaan ciri ciri tanah yang bagus untuk anda beli untuk membina rumah idaman. Boleh buat bacaan lanjut disini. Sepanjang pengalaman kami berjumpa dengan prospek bina rumah, antara kesilapan utama yang boleh dibuat tuan rumah adalah membeli tanah di kawasan cerun bukit.

bina rumah atas tanah sendiri atas bukit

Kami berpengalaman bina banglo atas bukit, memang cantik! Tapi mahal belanja 😅 Kos untuk membina tembok penahan yang tinggi membantutkan hasrat membina rumah.

Bina rumah atas bukit

Kos retaining bukan murah! Inilah kelemahan tanah bukit. Jadi, tolong elakkan membeli tanah yang salah.

Rahsia ke empat - Jangan jadikan harga sekaki persegi untuk memilih tukang dan kontraktor!

Selepas lama berkecimpung dalam industri binaan banglo, kami mampu untuk melihat pola pemikiran pelanggan melalui soalan yang ditanyakan. Antara soalan paling popular yang ditanyakan kepada kami adalah, "Berapa harga sekaki persegi?". Hasil dapatan kami, mereka yang bertanyakan soalan keramat di atas lebih cenderung untuk melakukan kesilapan memilih tukang / kontraktor rumah!

Mengapa? Harga sekaki tidak mencerminkan kualiti hasil kerja kontraktor atau tukang tersebut. Ini kerana, dari segi logik harga rumah menggunakan spesifikasi binaan dan saiz yang sama sudah tentu tidak akan jauh berbeza. Sekiranya anda menjadikan harga sekaki persegi sebagai faktor utama pemilihan mereka, sudah tentu kontraktor yang menawarkan harga terendah akan menang!

Pepatah inggeris ada mengatakan, "Buy cheap, buy twice!" Dan "Pay peanuts, get monkeys!" Inilah yang terjadi sekiranya hanya harga sekaki menjadi faktor utama pemilihan kontraktor. Selepas setahun, kebiasaannya kami akan dihubungi semula oleh tuan rumah yang pernah bertanyakan harga sekaki, memohon bantuan untuk menyiapkan rumah yang telah terbengkalai ditinggalkan tukang dan kontraktor. Nasi sudah menjadi bubur.

Jadi, bagaimana nak elakkan ini terjadi? Kami nasihatkan anda sediakan 2 perkara di bawah

  1. Sediakan lakaran pelan rumah - Berapa luas rumah yang ingin dibina, bilangan bilik tidur dan bilik air.
  2. Spesifikasi binaan rumah - Jenis batu bata, bumbung, kawasan bertile, tingkap dan lain lain.

Selepas anda menyediakan kedua dokumen di atas, barulah anda bertanya kepada minimum 3 orang tukang atau kontraktor. Sepatutnya, harga yang diberikan hampir sama. Hati hati sekiranya ada kontraktor yang memberikan harga jauh lebih murah! Ini mungkin perangkap / scam untuk menjerat mangsa yang terdesak! Kami ada menulis tips untuk membantu anda memilih servis tukang dan kontraktor terbaik. Boleh baca disini! Rahsia keempat berkait rapat dengan rahsia kelima

Rahsia kelima - Fokus pada kualiti!

Ramai orang fokus nak dapat rumah cantik. Beli tile berjenama mahal dengan corak yang nampak sangat cantik! Alat tandas dan lampu yang berkualiti! Dengan harapan, rumah yang dibina nanti siap dengan sempurna.

Malangnya, tukang dan kontraktor yang membina rumah anda dipilih berdasarkan harga sekaki persegi. Hasilnya, tile yang dipasang senget! Alat tandas dan lampunya pun dipasang comot! Mula mula sakit mata! Lama lama sakit hati melihatnya! Atau berlaku juga kes, rumah yang baru siap memang cantik! Tapi baru beberapa bulan pindah masuk, kerosakan bertali arus.

Ini maksud kami supaya anda memilih kualiti. Rumah yang berkualiti kekal cantik dan memerlukan penyelenggaraan yang minima. Anda dapat menikmati masa berkualiti di dalam rumah baru. Bukan pening kepala membaiki rumah. Rumah sudah siap, pahat masih berbunyi. Masih ingat lagi rahsia keempat? Jangan pilih kontraktor berdasarkan harga sekaki, Sediakan pelan lakaran rumah dan sediakan spec binaan rumah yang akan dibina.

3 kriteria di atas masih tidak cukup untuk menjamin kualiti. Anda perlu buat lawatan tapak ke rumah yang baru siap dibina. Dan perhatikan perkara di bawah Kekemasan hasil kerja pemasangan tile - adakah sambungan tile rata dan lurus.

  1. Sudut bucu dinding kemas dan hampir 90 darjah. 
  2. Hasil kerja cat yang tahan lama. 
  3. Kadar mendapan rumah selepas dibina. 
  4. Air di tandas tidak bertakung. 
  5. Sambungan paip serta alat tandas tidak meninggalkan rongga dengan dinding. 
  6. Pintu tidak berlaga dengan lantai semasa dibuka dan tutup. 
  7. Tiada kebocoran sistem perpaipan, terutama sekali di dalam dinding. 
  8. Rumah mempunyai pembumian yang bagus untuk mengurangkan risiko disambar petir. 
  9. Anda tidak perlu menutup bekalan air untuk keseluruhan rumah sekiranya berlaku kerosakan kepada salah satu bilik air.

Banyak lagi yang kami boleh senaraikan di atas untuk panduan anda, tapi cukup buat masa ini 9 perkara yang boleh diperhatikan. Anda boleh perhatikan perkara ini semasa menghadiri majlis kenduri saudara mara dan sahabat handai! Hasil kerja berkualiti tak perlu diwar warkan, ia mampu berkomunikasi sendiri! Mata dan tangan anda mampu mengenalpasti kerja tangan yang sempurna.

Rahsia ke enam - Tukang dan kontraktor bukan kawan anda!

Ayat di atas ada 2 maksud. Elakkan pilih tukang dan kontraktor dari kalangan ahli keluarga. Jika ada masalah semasa membina rumah anda, boleh putus silaturahim. Elakkan jadikan tukang dan kontraktor sebagai kawan anda. Sebaik mana hubungan anda dengan mereka, pastikan hubungan antara kedua dua pihak profesional. Senang anda nak tegur sekiranya berlaku sesuatu.

Jadi, untuk elakkan pertikaian yang bakal timbul semasa membina rumah pastikan terdapat kontrak hitam putih yang disahkan undang undang melalui lantikan peguam. Kami pernah berjumpa beberapa tuan rumah yang mengalami masalah akibat melantik saudara mara dan kawan kawan untuk menguruskan pembinaan rumah. Malang tidak berbau, rumahnya tidak siap, persahabatan dan persaudaraan mereka juga berantakan.

Kontrak ini penting untuk memastikan kedua dua pihak (tuan rumah dan kontraktor) jelas hak dan tanggungjawab masing masing. Sama seperti mendirikan rumah tangga, akad nikah yang dijalankan bertujuaan memastikan suami isteri tahu hak masing masing. Walaupun pertantikan peguam memerlukan anda mengeluarkan kos lebih, namun ia akan membantu anda di kemudian hari. Tetapi, sekiranya anda menggunakan servis tukang. Tidak ada kontrak hitam putih yang melindungi hak anda sebagai tuan rumah, Jadi, memang sangat berisiko. Sebab ini ramai tuan rumah yang memilih tukang rumah berhadapan masalah tukang lari. Duit sudah dibayar, tukangnya lesap entah ke mana.

Rahsia ke tujuh - Bina secara TUNAI atau pembiayaan BANK / LPPSA?


Sekiranya anda membina secara tunai tanpa kebenaran majlis

Tanah kawasan kampung 

  1. Lihat lokasi tanah anda. 
  2.  Sekiranya tanah di kawasan kampung, elok anda bina tanpa submission majlis kerana tanah di kampung tidak mempunyai kebenaran merancang. 
  3.  Sebab itu kami menyarankan bina saja rumah anda menggunakan khidmat tukang kampung.

Tanah kawasan bandar 

  1. Tanah di kawasan bandar perlu dibina selepas mendapatkan kebenaran majlis. 
  2. Lantik pelukis pelan atau arkitek untuk menguruskan permohonan membina rumah. 
  3. Selepas permohonan anda diluluskan dan surat kelulusan telah dikeluarkan PBT, bawa surat ini ke bank atau LPPSA untuk mendapatkan pembiayaan bina rumah.


Sekiranya anda membina secara tunai dengan kebenaran majlis.

Tanah kawasan kampung 

  1. Oleh kerana tanah di kawasan kampung tidak mempunyai kebenaran merancang, anda harus melantik arkitek untuk mendapatkan kebenaran merancang bagi tanah tersebut. 
  2.  Anda perlu mengeluarkan belanja lebih untuk mendapat kebenaran merancang dari pihak berkuasa tempatan (PBT), barulah anda boleh memohon pembinaan rumah sesebuah dengan sijil ccc

Tanah kawasan bandar 

  1. Tanah di bandar telah mempunyai kebenaran merancang. 
  2.  Jadi proses seterusnya adalah melantik arkitek bagi menguruskan permohonan membina rumah anda di majlis berkuasa tempatan. 
  3.  Sekiranya anda membina menggunakan pembiayaan BANK / LPPSA

Sekiranya anda membina menggunakan pembiayaan BANK / LPPSA

Tanah di kawasan kampung

  1. Sekiranya anda ingin membina rumah kos rendah, boleh menggunakan pinjaman peribadi dari bank. Anda tidak perlu mendapatkan kebenaran majlis untuk membina rumah. 
  2. Sekiranya anda ingin menggunakan produk pembankan pembiayaan bina rumah, anda perlu dapatkan dulu kebenaran merancang untuk tanah tersebut, kemudian barulah anda memohon kebenaran bina rumah dari PBT.

Kaedah ini memerlukan masa dan belanja yang sangat tinggi. Jadi, kami sangat tidak galakkan melainkan anda ada kesabaran dan modal duit yang tinggi.

Tanah di kawasan bandar

  1. Tanah di kawasan ini kebanyakannya telah mempunyai kebenaran merancang. 
  2.  Anda perlukan kebenaran dari PBT untuk membina rumah. 
  3.  Lantik pelukis pelan atau arkitek yang mahir dalam permohonan bina rumah di majlis. 
  4.  Selepas surat kebenaran membina rumah diperoleh di majlis, anda boleh gunakan surat ini, untuk mendapatkan pembiayaan bank bagi membina rumah.