7 Ciri ciri tanah lot banglo yang wajib dicari. Terbaik untuk bina rumah!

Kita bukannya membeli tanah lot setiap hari sehingga arif benar tentang ciri ciri tanah yang bagus. Disini kami akan kongsikan ciri ciri tanah tapak rumah yang patut anda cari.

lot tanah banglo untuk bina rumah

Cari ciri-ciri ini pada tanah lot rumah yang ingin dibeli. Menjimatkan belanja membina rumah di kemudian hari!

1. Periksa zon tanah yang ingin dibeli dari jenis kediaman.

zon tanah untuk bina rumah atas tanah sendiri

Secara umumnya beberapa jenis zon tanah dijual dipasaran. Sekiranya anda berhasrat membina rumah di atas tanah tersebut menggunakan pembiayaan bank, pastikan perkara pertama yang kita periksa dahulu ialah status zon tanah tanah tersebut ialah zon kediaman. Sekiranya anda membeli tanah di zon yang salah, makan di kemudian hari permohonan anda untuk mendapatkan pembiayaan bank / kerajaan tidak akan diluluskan.

Mesti baca: Masih keliru proses beli tanah? Baca panduan 7 langkah untuk selesaikan kekeliruan anda.

2. Pastikan tanah tersebut mempunyai geran individu

Selepas memastikan tanah yang dibeli berada dalam zon kediaman, tugas anda seterusnya adalah periksa status geran tanah tersebut.

Tanah geran individu

Geran individu adalah tanah yang telah dipecahkan kepada lot kecil dengan persempadanan yang jelas. Semua ini telah dilakukan terlebih dahulu dan tanah tersbut telahpun mendapat kelulusan kebenaran merancang. Sekiranya anda membeli tanah yang masih belum dipecahkan geran jenis master title kepada jenis individu, proses permohonan untuk menukarkan status tanah memerlukan masa yang lama dan kos tunai yang tinggi. Dari pengalaman tuan tanah yang pernah melakukan semua ini, kos tersebut dianggarkan sekitar RM20,000 dan ke atas. Kos ini juga mungkin berbeza bergantung kepada majlis perbandaran & bandaraya tapak tanah anda berada. Apa kelebihan membeli tanah dengan geran individu? Di bawah ini kami senaraikan untuk rujukan anda.

  • Geran tanah individu boleh dipindah milik dengan mudah. Ini menjadikan kecairan tanah jenis ini lebih tinggi kerana wujudnya permintaan.
  • Tanah jenis ini mudah untuk diwariskan kepada waris kita. Sekiranya anda ingin mewaqafkan kepada masjid ataupun memberikan hibah kepada anak angkat, atau insan tersayang lain, prosesnya lebih mudah.
  • Pemilik tanah jenis ini mudah mendapatkan pembiayaan bank / LPPSA untuk membina rumah di atas tanah tersebut.

Harga tanah jenis ini jauh lebih tinggi dari tanah dengan geran kongsi, dan tanah pertanian. Antara cara lain untuk mendapatkan tanah geran individu pada harga yang lebih murah ialah membelinya terus dari pemaju yang berpengalaman memecahkan tanah master title kepada tanah individu. Dari pengalaman kami, anda boleh dapatkan dengan banyak di kawasan sungai merab di Kajang dan juga di Sepang. Tetapi ia juga datang dengan risiko besar yang tersendiri, sekiranya anda membeli dari pemaju yang tidak amanah dan tidak berpengalaman, kemudahan infrastruktur tanah tersebut tidak disediakan walaupun selepas wang habis dibayar. Bagi mengelakkan perkara ini terjadi, siasat dari pemaju tersebut kawasan lain yang pernah diuruskannya sebelum ini dan pergi melawat kawasan tersebut dengan sendiri.

Lebih baik lagi jika kita dapat menghubungi pemilik tanah yang pernah berususan dengan pemaju tersebut. Sekiranya anda mengenali rakan atau saudara mara yang pernah membeli tanah dari pemaju dan berpuas hati dengan prosesnya, termasuklah pembinaan infra seperti yang dijanjikan, bolehah teruskan dengan yakin. Elakkan membeli lot tanah yang mempunyai lebar yang kecil jika dibandingkan dengan panjang tanah tersebut. Pada kebiasaannya, pemaju melakukan sedemikian supaya kita membeli 2 lot tanah bersebelahan sekaligus. Tanah jenis lot lidi sukar untuk membina rumah banglo yang selesa selepas menolak set back iaitu jarak binaan dengan dengan sempadan yang dibenarkan.

Mesti baca: Elakkan membeli tanah pertanian atau tanah geran kongsi. Macam macam masalah akan timbul! Pening kepala nak selesaikan.

3. Infrastruktur dihadapan lot tanah telah pun disiapkan.

infrastruktur tanah

Kami telahpun mempunyai pengalaman bertemu dengan tuan tanah yang membeli lot banglo di atas bukit. Cantik kawasan tersebut. Masalahnya ialah, untuk tiba ke tanah tersebut kami terpaksa mendaki bukit kerana ketiadaan jalan raya. Akses untuk bekalan elektrik dan air juga tiada. Bayangkan pendakian tersebut memakan masa selama 30 minit. Selepas kira kira kami lakukan, kos untuk membina jalan masuk saja sudah memakan belanja hampir RM200,000. Pening kepala tuan tanah memikirkan bagaimana nak atasi masalah tersebut. Jadi, sebelum anda membeli tanah untuk membuat rumah patikan tanah yang dibeli telah pun mempunyai jalan raya siap bertar, sistem perparitan & bekalan api air.

Jangan beli tanah tersebut sehinggalah pemaju telah menyiapkan kemudahan tersebut. Terdapat kes, pemaju sepi mendiamkan diri tanpa berita selepas tanah terjual. Kasihan tuan tanah terkontang kanting dengan tanah tersebut. Walaupun kita boleh memohon dari Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) untuk membina jalan masuk tetapi proses ini sangat mengambil masa kerana ia memerlukan belanja yang besar perlu dikeluarkan sendiri oleh pihak berkuasa. Mudah cerita, sekiranya anda tidak mahu pening kepala menagih nasib dan simpati dari PBT di kemudian hari, beli sajalah tanah yang siap semua infra. Mahal sikit tak apa, anda jimat banyak masa dan belanja pada perkara tak perlu.

4. Saiz lot tanah yang ideal untuk membina rumah.

Saiz tanah lot banglo

Berdasarkan pengalaman kami di Nas Nuri Construction membina lebih 100 rumah banglo berkualiti, saiz tanah ideal adalah sekurang kurangnya 5000 kaki persegi. Pastikan bukaan minima tanah tersebut 50 kaki supaya panjang tanah tersebut 100 kaki. Kurang dari saiz ini, rumah yang anda boleh bina selepas menolak set back sempadan hanyalah yang bersaiz kecil. Terutama sekali sekiranya anda bercadang membina rumah setingkat. Rumah setingkat sesuai dibina di atas tanah yang luas.

5. Kedudukan lot tanah banglo di atas geran.

Anda mempunyai pilihan untuk membeli tanah lot tengah dengan sempadan kiri kanan dan belakang mempunyai jiran lot tanah.

geran tanah plot

Elakkan membeli tanah lot hujung (end lot) & lot siku (corner lot) kerana lot jenis ini mempunyai 2 sisi sempadan yang bersempadan dengan jalan raya. Kesannya ialah tanah anda akan banyak dimakan oleh set back jalan raya iaitu 20 kaki bagi setiap sisi tersebut. Ini tak ada masalah sangat sekiranya tanah yang anda beli besar saiznya dan anda memang bercadang menjadikan kawasan tersebut untuk tanaman lanskap.

6. Bentuk tanah yang ingin dibeli.

Tanah yang ingin kita beli mempunyai pelbagai saiz dan bentuk. Selepas kita tahu saiz tanah ideal untuk membina rumah, perhatikan pula bentuk tanah tersebut. Bentuk terbaik adalah segi empat. Tidak kiralah segi empat sama ataupun segi empat tepat. Namun begitu, elakkan lot tanah segi empat tepat yang mempunyai lebar kurang 50 kaki kerana selepas ditolak setback kiri dan kanan tanah, lebar tanah yang tinggal berbaki bawah 30 kaki. Lot dengan ukuran lebar / buka tanah kecil ini dikenali sebagai lot lidi. Cuba bayangkan, rumah yang anda ingin bina mempunyai lebar 30 kaki, tetapi tanah yang anda beli hanya mampu menempatkan rumah selebar 20 kaki selepas ditolak setbacknya.

Selain itu, tanah berbentuk segiempat membolehkan penggunaan ruang yang maksimum. Contoh contoh bentuk tanah yang aneh adalah bentuk berlian dengan 5 sisi ataupun bentuk segiempat selari. Memang sukar nak manfaatkan saiz tanah yang ada. Kami di Nas Nuri Construction memang arif tentang setback tanah, boleh baca panduan yang kami tulis di bawah untuk membantu anda.

Mesti baca: Mencari saiz tanah yang sesuai bagi membina banglo? Baca panduan mudah ini.

7. Bentuk muka bumi.

Akhir sekali, penting untuk kita perhatikan topografi (bentuk muka bumi) tanah yang ingin kita beli. Pilih tanah yang rata dan mempunyai saliran air yang baik. Elakkan membeli tanah yang berbukit bukau ataupun tidak rata. Elakkan juga membeli tanah yang menakung air kerana tanah tersebut tidak mempunyai saliran air yang baik. Apa kebaikan membeli tanah rata? Tanah rata tidak memerlukan pembinaan tembok penahan (retaining wall). Kos untuk membina tembok ini sangat mahal sekiranya tanah anda di kawasan bukit yang tidak rata. Anda bukan saja perlu bina tembok, perlu juga tambak tanah untuk mengisi tembok yang dibina. Kos untuk membina tembok ini boleh memakan sehingga ratusan ribu ringgit. Lebih menjimatkan untuk anda membeli tanah yang rata.