Bina rumah atas tanah sendiri sampai siap. Tips dari pengalaman sebenar 29 tahun kami menjadi kontraktor rumah



Panduan lengkap bina rumah atas tanah sendiri

Kami akan kongsi cara untuk bina rumah secara tunai, pembiayaan bank & lppsa untuk tanah di kawasan kampung & bandar.


Hubungi Nas Nuri Construction Sdn Bhd Lihat portfolio rumah binaan kami



Panduan ini akan menjawab 6 persoalan di bawah



1. Proses bina rumah secara keseluruhan

A to Z

2. Bina rumah kos rendah (Bawah RM100k)

Sesuai untuk tanah di kampung

3. Bina rumah kos sederhana (RM200~300k)

Bagi pembiayaan tunai/bank/LPPSA

4. Bina rumah kos tinggi (RM300k ke atas)

Bagi pembiayaan tunai/bank/LPPSA

5. Soalan soalan yang biasa ditanya

Berkenaan bina rumah di atas tanah sendiri

6. Kesilapan utama dalam membina rumah

Beri perhatian dan lari segera jika terlihat tanda tanda ini




1. Proses Bina rumah atas tanah sendiri Kontraktor Rumah Selangor Nas Nuri Construction Sdn Bhd


  • i Proses melukis pelan

    Kami akan lukis pelan lantai rumah & 3D untuk rumah anda.

  • ii Permohonan kebenaran bina rumah dari majlis tempatan

    Syarat wajib sekiranya anda ingin menggunakan pembiayaan bank dan LPPSA.

  • iii Pembinaan rumah

    Nas Nuri Construction akan bina rumah anda sehingga siap.

  • iv Serahan kunci

    Rumah yang telah siap akan diserahkan pada tuan rumah.

  • v Pelaksanaan program waranti

    Nas Nuri akan melakukan kerja pembaikan waranti kemasan 12 bulan dan struktur 36 bulan.

  • vi Mendapatkan sijil CCC/CF

    Kami akan mendapatkan sijil CCC/CF bagi rumah yang memohon kebenaran majlis melalui Nas Nuri Construction.

2. Bina rumah kos rendah atas tanah sendiri (RM100k)



Sesuai untuk tanah di kampung dan dibina tunai

Tanah di kampung tidak mempunyai kebenaran merancang(KM). Tanah begini tidak boleh menggunakan pembiayaan bank & LPPSA. Sesuai untuk binaan bawah rm100k. Kebiasaannya menggunakan duit pencen atau pinjaman peribadi. Hanya sesuai untuk tanah kampung.

Pilih tukang rumah atau kontraktor?

Bagi bajet begini, lebih sesuai gunakan tukang rumah kerana anda akan dapat lebih untuk duit anda. Sediakan pelan & spesifikasi rumah anda. Tanya dengan saudara & rakan nombor telefon tukang rumah. Tanya sekali pengalaman mereka.

Lawat projek yang sedang mereka bina.

Tukang dan kontraktor yang bagus pasti mempunyai projek pembinaan yang berterusan. Mereka yang tidak mempunyai projek berterusan berkemungkinan besar mempunyai masalah disiplin sehingga servis mereka tidak disyorkan oleh pelanggan lama. Pastikan anda melawat rumah yang sedang dalam pembinaan dan pastikan rumah tersebut benar benar dibina oleh tukang/kontraktor tersebut.

Perhatikan mutu kemasan rumah semasa lawatan

Sesuatu yang tidak dapat diterjemahkan dari spec binaan dan juga harga adalah kualiti hasil kerja tangan. Bagi rumah kos rendah, anda tidak boleh terlalu cerewet tentang kualiti kemasan, tetapi anda tetap berhak memilih tukang/kontraktor yang mampu membina rumah dengan berkualiti pada harga tersebut.

Dapatkan sebutharga dari 3 kontraktor/tukang berbeza

Pastikan anda memberikan pelan rumah dan spec binaan yang sama untuk mendapatkan harga tersebut. Harga yang ada perolehi seharusnya lebih kurang sama. Elakkan membuat pilihan hanya berdasarkan harga sekaki yang paling murah.

Pastikan anda membayar duit mengikut progress pembinaan yang telah dipersetujui

Pastikan setiap pembelian ada resit sebagai bukti Kawal aliran duit, bayaran ikut peringkat disepakati terlebih dahulu. Tukang yang tidak jujur akan gunakan pelbagai alasan tidak mengikut jadual bayaran progress. Jika anda menggunakan kontraktor, bayar mengikut progress yang tertera di dalam kontrak.

3. Bina rumah kos sederhana atas tanah sendiri (RM200k~300k)



Rumah dengan kos ini biasa menggunakan pembiayaan bank/lppsa/tunai

Kebanyakan masa, rumah dengan bajet sebegini banyak dibina di kawasan kampung dan pinggiran bandar. Saiz tapak tanah yang sesuai untuk pembinaan rumah sebegini adalah 4000 kaki persegi. Sesuai untuk tanah diluar bandar kerana tidak melibatkan submission majlis

Cara memilih kontraktor

Jangan sesekali membina rumah dengan bajet ini menggunakan servis tukang rumah. Ini kerana bajet yang agak selesa ini mudah dilarikan oleh tukang rumah yang tidak jujur. Hak anda sebagai tuan rumah tidak dilindungi oleh kontrak. Jadi, pastikan anda menggunakan servis kontraktor dan pastikan terdapat kontrak yang jelas melindungi kepentingan anda.

Cari kontraktor rumah yang fokus pada julat harga tersebut. Sediakan pelan rumah dan spec binaan. Dapatkan sebutharga daripada sekurang kurangnya 3 kontraktor. Seeloknya pemilihan kontraktor dibuat berdasarkan rekemendasi kenalan yang pernah menggunakan servis mereka.

Pembiayaan tunai atau bank?

Sekiranya tanah di kampung tidak sesuai menggunakan pembiayaan bank dan LPPSA. Bagi tanah di bandar, sesuai menggunakan pembiayaan bank dan LPPSA. Kebanyakan pembiayaan diperolehi daripada wang pencen atau pembiayaan peribadi. Produk perbankan dan LPPSA memerlukan surat kelulusan majlis yang melibatkan proses permohonan yang lama dan mahal.

Tetapi ini juga bergantung kepada majlis berkuasa PBT tanah anda berada. Sesetengah PBT di luar bandar mempunyai undang undang yang lebih longgar. Jadi peluang anda untuk bina rumah menggunakan pembiayaan LPPSA dan bank masih ada.

Buat lawatan tapak rumah yang sedang dibina

Sama seperti nasihat yang diberikan untuk rumah rm100k, Sesuatu yang tidak dapat diterjemahkan dari spec binaan dan juga harga adalah kualiti hasil kerja tangan.

Bagi rumah kos sederhana, anda tetap berhak memilih kontraktor yang mampu membina rumah dengan berkualiti pada harga tersebut. Jadi, pastikan anda memilih sekurang kurangnya 3 orang kontraktor untuk perbandingan yang adil.

Dapatkan sebutharga dari 3 kontraktor rumah berbeza

Buat lawatan tapak ke rumah binaan kontraktor yang hampir siap. Pastikan perlantikan kontraktor mempunyai kontrak yang jelas hak dan tanggungjawab kedua dua belah pihak. Bayaran dibuat berdasarkan jadual pembayaran yang terkandung di dalam kontrak.

Waranti rumah

Pastikan kontraktor yang dipilih benar benar menjaga program waranti yang diberikan. Terdapat kes diluar sana, waranti diberikan hanya sekadar janji kosong.

4. Bina rumah kos tinggi atas tanah sendiri (RM300k ke atas)



Lokasi pembinaan

Kebiasaannya, tuan rumah akan membeli tanah di kawasan bandar kerana infra yang lengkap. Agak jarang dibina di kawasan kampung. Tuan rumah juga kebiasaannya menggunakan pembiayaan bank dan lppsa untuk membina rumah. Jadi, kebenaran membina rumah wajib diperolehi daripada majlis perbandaran di lokasi tapak rumah.

Jenis pembiayaan digunakan

Kebanyakan pembiayaan diperolehi daripada wang pencen atau produk perbankan pembiayaan bina rumah. Produk perbankan dan LPPSA memerlukan surat kelulusan majlis yang melibatkan proses permohonan yang lama dan kos sekitar RM30k ke 50k bergantung pada lokasi tanah.

Tuan rumah perlu merancang dengan teliti bila mahu pindah masuk. Proses keseluruhan dari melukis pelan, submission majlis, pembinaan rumah memerlukan tempoh minima 2 ke 3 tahun. Bergantung pada lokaliti majlis berkuasa tempatan.

Hubungi Nas Nuri Construction untuk kami sediakan pelan rumah, submission majlis dan pembinaan rumah anda. Kami juga menawarkan servis interior design.

Pelan rumah & spec binaan

Tuan rumah perlu mempunyai lakaran pelan rumah yang mahu dibina sebelum bertanya pada kontraktor. Anda juga perlu menetapkan spec binaan rumah yang bakal dibina. Dengan 2 maklumat di atas, anda akan mendapat input yang lebih tepat dari kontraktor rumah. Pelan dan spec binaan yang sama sepatutnya memberikan harga yang lebih kurang sama.

Dapatkan sebutharga dari 3 kontraktor rumah berbeza sebelum membuat keputusan. Elakkan memilih kontraktor dengan harga paling murah.

Memilih kontraktor rumah berkualiti

Bagi pembinaan rumah berkualiti, tuan rumah tidak boleh mengambil risiko yang tidak perlu dengan memilih kontraktor yang baru setahun jagung. Rumah banglo berkualiti tinggi perlu dibina oleh kontraktor yang berpengalaman luas. Kami di Nas Nuri Construction Sdn Bhd telah memasuki tahun ke 29 membina rumah yang akan dijadikan legasi kepada keluarga anda.

Proses kerja kami telah pun matang dan senantiasa dinaik taraf bagi memastikan rumah yang dibina berkualiti struktur binaan dan cantik kemasannya. Oleh sebab itu, hanya 10 rumah kami bina setahun untuk menjaga kualiti rumah yang bakal dibina.

Dapatkan kebenaran bina rumah dari majlis perbandaran

Anda boleh memilih kontraktor rumah yang menyediakan perkhidmatan submission majlis ataupun melantik arkitek dari firma yang menawarkan servis ini. Tempoh permohonan sangat bergantung pada majlis perbandaran tersebut, kerana setiap majlis mempunyai SOP berbeza. Setelah kebenaran diperolehi dari majlis, kontraktor rumah dilantik boleh memulakan kerja pembinaan. Kebenaran bina rumah hanya laku untuk 1 tahun dari tarikh surat dikeluarkan.

Pembinaan rumah dan waranti

Pastikan pembinaan rumah anda dilindungi oleh kontrak. Rumah juga perlu disiapkan sama seperti tempoh yang ditetapkan di dalam kontrak. Pastikan kontraktor yang membina rumah anda mempunyai program waranti yang boleh dipercayai. Nas Nuri Construction menawarkan waranti kemasan 12 bulan dan waranti struktur 36 bulan. Kami benar benar menjaga waranti rumah sepanjang tempoh diberikan.

Selepas rumah siap dibina, adalah menjadi tanggungjawab pihak yang dilantik tuan rumah untuk kebenaran bina rumah dari majlis, untuk mendapatkan sijil CCC/CF untuk rumah yang dibina.

F.A.Q

Pertanyaan Yang Sering Ditanya

Mengapa perlu bina rumah bersama Nas Nuri Construction?

Kami sudah tahun ke 29 membina rumah idaman untuk pelanggan seperti anda. Pengalaman kami akan membantu rumah anda siap berkualiti tinggi dan lancar.

Dimanakah lokasi servis ditawarkan?

Perkhidmatan kami ditawarkan dilokasi terpilih sekitar Selangor & Negeri Sembilan. Hubungi kami untuk bantuan lanjut

Adakah Nas Nuri Construction menerima pembiayaan LPPSA & Bank?

Kami menerima pembiayaan LPPSA, Bank & Tunai sepanjang masa.

Berapakah kos untuk submission majlis?

Kos untuk permohonan bina rumah di majlis berbeza mengikut lokasi. Hubungi staf kami untuk bantuan lanjut

Adakah pakej bina rumah beserta pembelian tanah?

Kami tidak menawarkan pakej pembelian tanah berserta bina rumah

Bolehkah pihak Nas Nuri membina rumah mengikut bajet yang kami tetapkan terlebih dahulu?

Sudah tentu, kami akan bantu anda merekabentuk pelan rumah & membina rumah berdasarkan bajet yang ditetapkan.

6 Kesilapan utama semasa membina rumah. Tuan rumah wajib elakkan!

Kebanyakan dari kita hanya berpeluang membina rumah idaman sekali dalam seumur hidup. Anda juga berkemungkinan besar termasuk di dalam kategori ini. Jauhi kesilapan ini kerana ia akan mengganggu tidur malam dan juga tidak sihat untuk kewangan kita.

1. Memilih kontraktor dengan harga termurah

Elakkan membuat keputusan berdasarkan harga sekaki persegi.

Ini kerana banyak lagi faktor perlu diambil kira seperti kualiti rumah disiapkan, waranti selepas rumah siap dibina, pengalaman sedia ada, berapa bilangan projek yang sedang berjalan dan banyak lagi.

2. Tidak bertanya dengan beberapa kontraktor

Membina rumah memerlukan masa dan belanja yang banyak. Ambil masa untuk bertemu dengan beberapa kontraktor rumah, dan elakkan buat keputusan terburu buru.

Melainkan, anda disyorkan khidmat kontraktor oleh beberapa saudara atau kenalan rapat. Percayalah, kenalan anda tidak akan mengesyorkan kontraktor tersebut jika rumah yang dibina tidak memuaskan hati.

3. Tidak mempunyai pelan lakaran awal dan spec binaan

Anda perlu mempunyai pelan dan spec binaan yang sama untuk diberikan kepada kontraktor berbeza.

Dengan ini, barulah anda dapat bandingkan secara adil harga yang diberikan setara dengan kualiti yang diberikan.

4. Memilih kontraktor baru belajar

Kami pernah dengar dan lihat dengan mata sendiri, tuan rumah yang memilih kontraktor yang baru belajar membina rumah. Selalunya kerana kontraktor itu adalah kawan ataupun saudara mara.

Sekiranya berlaku masalah kelak, anda bukan saja akan kerugian wang dan masa, malah mungkin akan putus kawan dan saudara. Lebih elok hubungan antara tuan rumah dan kontraktor atas dasar profesional.

5. Kontraktor luar kawasan

Seeloknya, pilih kontraktor yang telah biasa membina di kawasan tersebut.

Kontraktor dari luar kawasan mungkin akan mengalami masalah logistik, dan bekalan bahan mentah berkualiti dari pembekal.

6. Melakukan submission majlis di PBT sebelum mendapatkan sebutharga

Pastikan anda dapatkan sebutharga rumah yang akan dibina sebelum memulakan proses permohonan di majlis.

Sering terjadi, selepas kelulusan rumah dari majlis perbandaran diperolehi, barulah tuan rumah bertanyakan sebutharga dari kontraktor. Harga yang diberikan melebihi bajet tuan rumah untuk pembinaan. Akibatnya, rumah tidak dapat dibina.

NAS NURI CONSTRUCTION, KONTRAKTOR RUMAH BERKUALITI TINGGI

Kami kontraktor rumah pilihan utama untuk bina banglo berkualiti. Tahun ke 29 membina legasi untuk anda.

No 26-2F (Tingkat 2 Jalan Setia Perdana U13/AY Seria 88 Business Centre, Setia Alam, 41050 Shah Alam, Selangor
019-348 7372


Hubungi kami sekarang

Copyright 2024 © NAS NURI CONSTRUCTION SDN BHD

Postingan Terkait

Formulir Kontak

Nama

E-mel *

Mesej *