Geran kongsi serta risiko bagi geran kongsi

Geran individu dan kongsi

Bagi membina sebuah rumah yang di idam idamkan, semestinya kita perlu mencari tanah terlebih dahulu. 

Sering kita terlepas pandang dan hanya fokus kepada pinjaman perumahan & proses binaan rumah tetapi tidak menitik beratkan mengenai tanah yang ingin kita beli


Kelebihan & Risiko Bina Rumah Atas Geran Kongsi.

Dalam artikel kali ini, saya akan fokuskan mengenai geran kongsi dan risikonya.
  1. Selain dari tanah jenis pajakan (lease hold) serta pegangan bebas (free hold). Kita juga perlu titik beratkan sama ada tanah tersebut mempunyai status individu ataupun geran kongsi.

  2. Secara amnya, tanah dengan geran individu adalah hanya milik kita seorang atau dengan pasangan dan geran kongsi adalah tanah yang dikongsi bersama (banyak nama) di dalam satu geran.

  3. Kebiasaannya tanah dengan geran kongsi, harga tanah jenis ini adalah 1/3 lebih murah dari tanah yang mendapat geran individu.
    • Sebagai contoh,  tanah dengan geran individu harganya adalah dalam RM 100/kps.

    • Jika dikawasan yang sama, tanah yang hanya geran kongsi, harganya adalah dalam RM30/kps.
  4. Walaupun harga tanah geran kongsi lebih murah, tetapi kos yang di perlukan untuk menukar status tanah & memperolehi sijil CCC rumah yang bakal dibina akan menjadi bertambah rumit.

Apa kelebihan geran kongsi?

Kelebihan geran kongsi adalah dari segi harganya yang lebih murah dari tanah dengan geran individu dan cukai tanah boleh dikongsi dengan penama-penama didalam geran. 

Kebiasaannya tanah dengan geran kongsi ini banyak dikawasan kampung-kampung.

Apa risiko geran kongsi?

  1. Risiko bagi geran kongsi ini adalah besar lebih-lebih lagi jika di dalam geran hanya diletakkan 1 atau 2 nama sahaja sebagai pemegang amanah dan mereka yang lain hanya berpegang pada surat perjanjian sahaja. 

  2. Biasa terjadi apabila pemegang amanah meninggal dunia, akibat tidak dimaklumkan pada waris mengenai penjualan tanah, tanah yang telah dijual dimasukkan sekali dalam pembahagian harta pusaka. 

    Ini sangat merumitkan keadaan lebih-lebih lagi perjanjian hanya dibuat atas kertas sahaja melalui dua pihak.

  3. Pembelian dan penjualan tanah perlu mendapat persetujuan mereka yang telah ada didalam geran. 

    Bayangkan jika geran kongsi tersebut mempunyai 20 nama, perlu mendapatkan persetujuan semua pihak untuk memasukkan nama serta menggugurkan nama didalam geran.

  4. Geran kongsi hanya boleh dibeli secara tunai dan tidak boleh dicagar kepada pihak bank. 

    Pembinaan rumah juga sama, perlu dibuat secara tunai dan tidak boleh membuat pinjaman perumahan bank kerana tanah tidak boleh dicagar kepada bank. Tak perlu semak report CCRIS pun.

    Ada sesetengah PBT membenarkan pengeluaran KWSP dibuat, anda boleh bertanyakan terus kepada kerajaan tempatan mengenai hal ini.

    Bagi kakitangan kerajaan, skim perumahan LPPSA mempunyai kriteria tersendiri dalam membina rumah. Antara sumber rujukan yang baik boleh di baca di laman Nikmatterbaik.

Apa perbezaan "master title" dengan "geran kongsi" ?

  1. Kebiasaannya tanah yang dipanggil 'master title" dipegang oleh pemaju bagi keseluruhan projek binaan sebelum dipecahkan kepada milikan individu atau milikan strata.

  2. Kebiasaan 'strata title' adalah bagi pembinaan rumah bertingkat (pangsa/ apartmen/ kondominium).

    Tetapi boleh juga bagi perumahan biasa yang mana ada milikan harta bersama seperti gym, kolam renang dan dewan)

  3. Jarang geran kongsi dipecahkan menjadi geran individu kerana kekangan-kekangan yang ada.

Apa kekangan menukar geran kongsi kepada geran individu?

  1. Tidak mudah menukar geran kongsi kepada geran individu. Cabaran utamanya adalah dari segi kos. 

    Bayaran premium adalah tinggi bagi proses pecah geran serta kos untuk menguruskan di pejabat tanah. Boleh tanya peguam anda untuk mengetahui lebih lanjut proses yang rumit ini. Kontraktor rumah tak berapa mahir soal ini.

    Pemilihan peguam yang kompeten akan membantu kita mengenal pasti isu seperti ini di peringkat awal. 

  2. Selain dari itu, pemilik juga perlu memenuhi syarat KM (Kebenaran Merancang) dari PBT seperti pembinaan jalan yang sempurna, pembinaan longkang dan lain-lain. 

    Agak sukar sebenarnya untuk dipenuhi lebih-lebih lagi jika telah ada rumah yang telah dibina dengan masing-masing tidak mengikut garis panduan majlis. Cuba tanya rakan rakan yang pernah berurusan dengan peguam & kontraktor sebelum ini dalam urusan binaan rumah sebelum ini.

Kesimpulan

Kebiasaannya mereka yang membeli tanah dengan geran kongsi sedia maklum mengenai risiko-risiko ini dan biasanya dibeli untuk diduduki sendiri dan bukan sebagai pelaburan.
  1. Lebih mudah jika tanah didalam geran kongsi adalah hak milik keluarga yang sama yang mana masing-masing saling memahami tanah tersebut bukan untuk dijual tetapi lebih kepada bersifat harta pusaka yang diwarisi bagi generasi akan datang.

  2. Sekiranya kita berniat untuk dijadikan pelaburan serta mudah untuk dijual pada masa akan datang, carilah tanah yang berstatus geran individu kerana pada masa akan datang, kita tidak perlu pening memikirkan cara untuk menjual tanah atau aset tersebut.


Nasa Azman
Berkelulusan Sarjana Muda Kejuruteraan Awam, Universiti Putra Malaysia. Beliau merupakan Pengarah Urusan Nas Nuri Construction Sdn Bhd. Berpengalaman 10 tahun dalam bidang pembinaan terutama binaan banglo & rumah sesebuah. Beliau boleh dihubungi di alamat emel nasa7377@gmail.com atau boleh terus melayari laman sesawang www.nasnuri.com untuk lebih                                           mengenali Nas Nuri Construction.